חייג עכשיו: 052-242-2351

המדריך ללוח החשמל – תקלות נפוצות בלוח החשמל

כל בית פרטי או דירה אשר מחוברים למערכת החשמל בצורה מסודרת, כוללים גם "ארון חשמל" ובתוכו "לוח חשמל".

מהן התקלות הנפוצות בלוח החשמל שנמצא בתוך ארון החשמל?

מה זה אומר מבחינתכם כאנשים פרטיים, אשר מתגוררים במבנים אלה?

מה מותר ואפילו כדאי לכם לעשות לבד בנידון? ומה בהחלט אסור?  

 

תקלות נפוצות בלוח החשמל

"קפיצת" מפסק – מפסקים בלוח החשמל עשויים לשנות מצב ולנתק לכם את הזרם לאזורים מסוימים בדירה. הדבר מצביע על עומס יתר במערכת. זו היא לרוב תגובה תקינה וחשובה של לוח החשמל. עם זאת, היא מצביעה על תקלה במערכת החשמל או במתקן חשמלי כלשהו, אשר הפעלתם בדירה. סיבה נוספת לכך, עשויה להיות שלמרות שהכול תקין, המערכת לא בנויה לעומס שהופעל עליה. עומס זה עשוי להיות גם זמני. למשל, אם מופעלים כמה מכשירי חשמל וחיברתם עוד מכשיר תקין, אבל כזה שצורך זרם רב (למשל קומקום) והמפסק קופץ. מצבי עומס נפוצים במיוחד בחורף, שאז אנו נוטים להשתמש ביותר מכשירי חשמל במקביל.

ריח שרוף – ריח שרוף שמגיע מלוח החשמל, הוא מצב מסוכן מאוד, שבו יש לקרוא לחשמלאי. בין אם זה עקב התיישנות משמעותית של הלוח או התקנה גרועה או סיבה אחרת, חייבים לטפל במצב כזה בהקדם. קל למצוא חשמלאי מוסמך בנתניה או בכל עיר מרכזית ומסוכן להזניח מצב כזה!

חדירת "גורמי סיכון" – כעקרון, ארון החשמל אמור להיות סגור ומוגן. עם זאת, ישנם מצבים שבהם נכנסים לתוכו "גורמים עוינים" מסוגים שונים. זה יכול להיות עכבר וזו עשויה להיות נזילת מים. בשני המקרים, הקרבה לחשמל יכולה לגרום לקצר חשמלי וכמו שאתם יודעים זה בהחלט מתכון לצרות.

צריכת יתר – מונה החשמל שלכם, שנמצא גם הוא בארון החשמל, מראה בין השאר את הצריכה בזמן אמת. צריכת יתר מתבטאת לאורך זמן בחשבונות החשמל שלכם. לא מדובר בהכרח בתקלה, אלא באחד משני דברים. ייתכן שפועלים אצלכם מכשירים באופן שצורך יותר חשמל מכפי שחשבתם – אוסף של צרכנים קטנים, שמצטבר לצריכה משמעותית. ראו זאת כפוטנציאל לייעול וחסכון. אפשרות נוספת, יותר נדירה, היא שמדובר ב"גניבת חשמל".

לוח חשמל - חשמל נתניה

טיפים חשובים ללוח החשמל הבית

למרות שארונות חשמל הם כעקרון עניין לחשמלאים מוסמכים, שאתם לא אמורים לעסוק בו, יש בכל זאת כמה דברים שתוכלו לעשות בעצמכם:

להכין לגישה מהירה – חשוב שתדעו היכן ממוקם לוח החשמל ושתהיה אליו גישה חופשית. אם זה ארון חשמל שמשותף לכמה דירות, מומלץ לסמן את הלוח שלכם בעזרת מדבקה עם מספר הדירה. כמו כן, רצוי לדעת וניתן לסמן, אילו מפסקים בלוח אחראים על אילו אזורים בדירה. הכנה כזו, תסייע מאוד במקרי תקלות שונים. היא גם תצמצם מצבים, שבהם שכנים מורידים מפסקים בלוח שלכם, כי הם לא בטוחים מה שייך למי, בארון חשמל משותף.  

בדיקת ממסר פחת – אחד המפסקים בלוח החשמל שייך ל"ממסר הפחת". זהו רכיב בטיחות חשוב ביותר, אשר מצמצם סכנות מהתחשמלות ושריפה. ניתן לבדוק את תקינותו, בכך שלוחצים בממסר על הכפתור המסומן T (מהמילה Test). בעקבות הלחיצה, המפסק שמתחת לכפתור אמור לקפוץ למטה ולנתק את החשמל לדירה. זו היא בדיקה שניתן לעשות לבד, כל כמה חודשים. קחו בחשבון, שלחשמלאים יש אמצעים איכותיים יותר לבדיקת ממסר זה. לכן, אם בכוונתכם להזמין חשמלאי מוסמך למטרה מסוימת, כדאי לבקש ממנו שיבדוק גם את ממסר הפחת.

שעון שבת – לוח חשמל עשוי לכלול גם "שעון שבת". מתקן זה, מפעיל או מנתק את אספקת החשמל לדירה (או לעתים לחלק ממנה), עבור שומרי שבת, בימים ושעות מוגדרים מראש. את השעון מתקין חשמלאי מוסמך (לגבי מחיר, ראו מחירון חשמלאים), אך את כיוונו תוכלו לבצע גם בעצמכם. 

מגן מקפיצות מתח – בדומה לשעון שבת, גם הגנה מקפיצות ניתנת להתקנה היישר בלוח החשמל. הגנה כזו, מסייעת מול שינויי מתח פתאומיים, למשל עקב ברקים, אשר מזיקים למכשירי החשמל בדירה.

לוח חשמל לדוגמא

אל תנסו את זה בבית – מה לא לעשות עם לוח החשמל 

ראשית, ההמלצה הכללית היא חד משמעית: לא לטפל לבד בתקלות החשמל, אלא לקרוא לחשמלאי מוסמך.

לא להפריע למפסקים – אם מפסקים בלוח "קופצים", ייתכן שתוכלו להבין לבד את הסיבה ודי מהר. אם למשל, חיברתם לראשונה מכשיר חשמלי משומש, שלא ידוע אם הוא תקין. כנראה שהוא לא תקין. קפיצות חוזרות של המפסק, במידה והרמתם אותו, מהוות סימן מובהק לתקלה. בשלב זה, חשוב שלא "להתעקש" עם המפסקים בלוח החשמל. לא להרים אותם שוב, אלא לפנות לחשמלאי מקצועי שיודע את העבודה.

לא לקדוח – ישנו הכלל הידוע, שלפיו כבלי חשמל מנותבים בקירות בזוויות ישרות ביחס לשקעי החשמל. כלל זה מסייע להימנע מפגיעה במערכת החשמל בקידוח. אלא שלוח חשמל מרכזי הוא עניין אחר. יוצאים ממנו קווי חשמל רבים וחשובים ולא בהכרח תדעו היכן הם עוברים. לכן, הכלל הפשוט הוא, שלא לקדוח ליד ארון החשמל. שימו לב, גם אם ישנו ארון חשמל מצידו השני של הקיר שבו אתם קודחים. במידת הצורך, תוכלו תמיד להזמין חשמלאי שיסייע.

לא להזניח את ארון החשמל- לוח החשמל ממוקם בתוך ארון, מפלסטיק או מעץ. הארון מגן על הרכיבים החשמליים שבתוכו ולכן הוא חייב להיות סגור היטב. במקביל, הארון עצמו חשוף לסביבתו ואם זה ארון משותף בבניין, הוא חשוף לכל המתרחש בחדר המדרגות. במצבים מסוימים, הדבר עשוי לפגוע בו, כמו למשל בעת הובלת חפצים גדולים לאחת הדירות. קירות חדר המדרגות עמידים יחסית לנזקים כאלה, אבל לא כך דלתות עץ של ארון חשמל. כך שכדאי לשים לב למצב ארון החשמל.

לא להתעלם משינויים חשודים – באופן מיוחד, חשוב שלא להתעלם משינויים חשודים או לא ברורים במצב הלוח, במיוחד אם ארון החשמל שלכם ממוקם בחוץ. חשוב לשים לב לשינויים לא מובנים בו, בכדי להבטיח שאין כאן אלתורים או גניבת חשמל.

    קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל
    נגישות
    פתח צ'אט
    שלום, כיצד נוכל לעזור?